Ads

Monday, January 2, 2012

My deep freezer

Akhirnya checklist yang satu ini telah pon di beli. Gara-gara peti ais di rumahku dan di rumah emakku tak muat. Pada mulanya nak beli deep freezer ni awal2 lagi. Tapi kurang confident dengan diri sendiri. Bukannya apa, kang da beli deep freezer besar2, tapi susu yang aku hasilkan tidak perlukan ruang yang banyak.

Tapi kali ini alhamdulillah....
Rezeki yang Allah berikan untuk Safiyyah lebih dari cukup buat masa ini.
Maka, tanpa lengah-lengah lagi, budget pon dah ada, aku pon belilah deep freezer khas untuk menyimpan stok susu Safiyyah. Sape-sape nak tumpang simpan ayam, silalah guna freezer 2 pintu. (Take not ye en. combat!). Aritu bila susu dah bnyak, nak simpan ayam sekor pon tak muat!.



Taraaa...
Ini dia deep freezer Brand Midea. Capacity 150L. Harga RM730.
Plan nak beli deep freezer yang 100L, RM599 jer tapi takde stok pulak kat kedai tu. Aku pulak tak sempat nak survey-survey kedai lain.
Walaupon ini bukan design deep freezer yang aku impikan (Aku nak beli cap Mistral, tengok kat blog nih, pintu kat depan) Tapi yang itu pon xde jual lagi dah orang kedai tu kata... Yelah tu...


Ini dia stok aku buat masa ni...
Syukur sangat-sangat. Masih mampu buat stok walaupon aku selalu mengelat sesi mengepam



Sekarang simpan kat plastik Jingle Jungle jer...
Malas dah nak beli botol. Botol di gunakan untuk mengepam sahaja.



Bilalah stok ni nak jalan.
Safiyyah cuma consume 10oz jer sehari bila aku tinggalkan dia kat rumah pengasuh.
Sedangkan aku bawa balik dekat 20oz sehari.
Mebbe stok cepat jalan time susu merundum nanti.

Pada kawan-kawan yang mengalami masalah breastfeeding, bole contact saya yer.
Saya sedia membantu bagi menjayakan misi penyusuan ekslusif ibu-ibu semua.

P.S: Suka bila dapat tolong mommies untuk menyusukan anak-anak mereka.

2 comments:

  1. dear..besnya..ini impian sy jugak, tp blum tercapai, dn skang tgh pening jugak.. Y jenis pintu tu, Tesco jual 900 masa sale ujung taun baru ni..xtau laa JB ada Tesco ke x..
    sis, sy fully bf my doter smpi umur 22bulan, stop pun sbb preg..anak kedua ni, perlu ke ek beli deep freezer awal2?? ingat nk setel je sblm bsalin bulan Feb ni..ada kemungkinan ke ada 'penyesalan' klu melabur kt freezer ni..
    tq in advance for ur opinion..!

    ReplyDelete
  2. in my point of view, kalo u nak menjayakan misi penyusuan exclusive, better sediakan ape yg patut e.g. pump, deep freezer, storage bags n etc. i beli pon sbb my existing freezer x dpt tampung space for my ebm. I tak menyesal kalo xdpt guna lama deep freezer ni sbb i dah cuba sebaik mungkin. No more headache ke ape. after that u bole jual 2nd hand jgk klo rasa menyemak je deep freezer nih. hehe

    ReplyDelete

Ads