Ads

Monday, October 24, 2011

Safiyyah & Jaundice

Aku skip update blog lately sbb bz menjaga Safiyyah n Syahmi. Nasib baik mak aku yg dah pencen tu bnyk membantu. Safiyyah mmg x bnyk ragam. Cuma dia takut air jer. Manja betol. Syahmi pulak makin hari makin cerdik n panjang akal. Memang letih sikit lah nk melayan karenah dia.

Jumaat lepas, lepas Safiyyah jadi model tu, aku bwk dua check up kt klinik. Rupa2nya, dia ada jaundice. Bacaan dalam 13. Then, keesokkn harinya ambil darah lagi. Kiteorang ph ke Klinik Pesakit Luar Jalan Mahmoodiah pulak. Bacaan meningkat ke 18. Terus Dr. tahan dia utk dimasukkn ke NICU HSA.

Alahai, dugaan betul.
Tapi jaundice n newborn tu synonim. Tak usah risau. Cuma ini pengalaman pertamaku n en combat berhadapan dengan bayi yg ada jaundice. Time Syahmi dulu x de pulak.

Aku terus decide untuk warded kan Safiyyah ke KMC. Berjumpa dengan Paed Dr. Khu Yi Soon. Itulah hospital yang dekat ngn umah parents aku. Senang aku nk ulang alik.

Di sana, Safiyyah diletakkan di Isolation Room. Aku tidak di galakkan untuk memberinya direct breastfeed. Maka aku terpaksa mengepam selang 2 jam untuk supply pada Safiyyah. Alhamdulillah cukup. Kiteorang discharge pd pkl 12 tgh apabila bacaan jaundice dia pd pg ahad turun ke 8.4.


Semasa rawatan fototerapi


Tag dr KMC


Setiap 2 jam bole supply 1oz or 2oz jer.


1st time Safiyyah at home. Smlm aku blk umah sekejap amik losen Pati Mustajab.


Syahmi plk aku da botakkan. Rimas ngn rambut dia yg dh pnjang tu.

- Posted using BlogPress from my iPhone

No comments:

Post a Comment

Ads