Ads

Thursday, May 19, 2011

Ummi nak eskrim!

Memasuki umur 1 tahun 10 bulan minggu depan, aku consider Syahmi dah boleh bertutur dengan baik. Walaupon ada pelat2 sikit, tapi percakapannya dapat di fahami aku ataupon en. combat. Contoh:-
Cipmart = Kipmart
Bujan = Hujan
Aku agak2 Syahmi dah ada lebih dari 100 - 150 perkataan yang dia kenal & dia boleh sebut dengan baik.
Dia juga dah bole buat ayat. 1 ayat yang mengandungi 3-4 patah perkataan.

Terbaru, time Wesak Day Selasa lepas, aku & en. combat pergi jalan2 ke Jusco Permas. Sementara en. combat pergi cucuk duit kt ATM machine, aku dudukkan Syahmi kat atas main goyang-goyang bila masukkan token tu. Alah, ape ntah nama mainan tu aku pon tak reti nak sebut. Aku tak masukkan token pon sebab aku tahu dia bukan suke kalo benda tu gerak2. Nanti dia bangun. Dia just main steering jer. Lepas tu, kiteorang pon nak gerak lah masuk Jusco. Dia pulak tak nak lepas dari benda tu. Aku pulak acah-acah dia utk tinggalkan dia. Tapi dia siap babai2 lagi kat kiteorang...

Cess... Last2 aku pujuk nanti kite beli aiskrim. Dia pon ok jer. Tapi tak terus beli.. Kiteorang masuk Jusco dulu untuk window2 shopping. Beli laa barang sikit... Pusing2 kat tempat mainan dulu untuk belikan Syahmi set block macam LEGO tu. Tapi yg murah punya. Pastu Syahmi panggil aku, "Ummi, Ummi, Sports Car!" sambil tunjuk model kereta Ferari. Pastu dia cakap lagi "Keretapi Thomas!". Dia nampak pulak model keretapi Thomas & Friends. Banyak lagi lah benda yang dia kenal, dia tunjuk & dia sebut...

Lama jugak lah pusing-pusing kat situ... Sampai satu tahap dia sebut "Ummi, nak eskrim!". Alamak, dia ingat lah janji yang aku taburkan pada dia. Dia bukan mintak pada en combat. Tapi dia mintak kat aku. Mungkin dia tahu aku yang berjanji kt dia bukan en. combat. So, untuk tidak menghampakan dia, kiteorang pon pergilah ke Secret Recipe dulu. Masa tengah pilih2 kek tu utk take away, dia sebut "Cakes!". Hurm... banyak jugak yang dia boleh sebut. Then, baru ke Baskin Robin.

Kalo ke BR tu, paham-paham jelah... Eskrim sedap. Aku dapat beberapa suap jer. Dia jer yang lebih. Asyik-asyik cakap, "Nak lagi, nak lagi". Akhirnya aku pon beralah.. Tunggu 31st May ni. Memang aku tak bagi chan!. Aku nak beli yang handpack punye.



Ni aiskrim untuk Syahmi. Flavour Strawberry Cheesecake & Jamoca Almond Fudge
Tengok muka pelik dia tu. 
Sebab dia selalu makan Sundae McD jer.



Tetapi mulut tetap buka luas apabila di suap!



Cakes!


Mana satu pilihan hati?
Nasib baik tak pandai pilih lagi..

Lastly, before balik. En. combat take away coney hotdog kat A&W... Aku & Syahmi pulak duduk kejap depan kaunter A&W sebab staff kat situ lambat pulak siapkan order. Syahmi pulak nampak beg plastik Jusco berisi barang yang kiteorang beli tadi. Dia rampas beg tu dari aku. Aku tak bagi lah sebab aku tahu dia mesti nak bukak punya. Pastu dia boleh cakap kuat-kuat "Ayah, Syahmi nak LEGO!"... En. combat bukan jauh sangat pon. 2-3meter jer dari kaunter tu. Mak aii.. Kuatnya suara...

1 comment:

  1. akak, try la world class chocolate! mesti baby suke! Sha punye feveret tu :P

    ReplyDelete

Ads