Ads

Thursday, December 30, 2010

Grilled Chicken with Blackpaper & Mushroom Gravy

Yeay! Arini kite belajar masak pulak yer kawan-kawan.
Resepi yang sangat mudah. Bole memikat perut cik abang kite yang berselera ala-ala western...
Yelaa, en combat walaupon orang jawa tapi tekak dia bole bertukar nak makan western. Aku pulak memang suka makanan western nih... Kebetulan pengasuh Syahmi antar dia lambat, so aku pon masak lah makanan untuk kiteorang berdua...

Grilled Chicken.
Aku tak sempat marinate ayam sendiri. Nasib baik aku ada beli ayam yang dah marinate kat tesco arini. So, tak payah susah2 nak marinate lagi... Pada sesiapa yang tak suka ayam, bole tukar kepada lamb yek! Ayam ni aku Grilled jer dalam oven. Suhu 180 darjah celcius selama 30 minit.

 
Fries.
Simplot memang favorite aku and Syahmi. Walaupon harganya mahal sikit, tapi berbaloi. Aku memang recommend pakai kentang cap Simplot nih. Sedap. Macam makan meatball & fries kat IKEA tuh..


Blackpaper & Mushroom Sauce

Bahan2 nya...
2 cup chicken or beef stock (aku guna cube stock jer)
1/2 cup low fat milk
Blackpaper yang ditumbuk halus
1 biji bawang besar (di hiris kasar)
2 sudu besar kicap manis
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar butter
1 tin button mushroom (di hiris halus)
2 sudu besar tepung (untuk memekatkan kuah)
Garam dan Gula

Cara-cara:-
1. Masukkan stok ayam/ lembu dalam periuk. Campur susu & bawang besar. Biarkan sampai mendidih.
2. Masukkan pulak kicap soya, sos tiram, butter, button mushroom, garam & gula. Kacau. Tutup api.
3. Untuk memekatkan kuah, campurkan air masak & tepung dalam mangkuk lain. Jangan guna air panas, Nanti berketul. Kacau sampai tepung tadi tidak berketul. Then, masukkan bancuhan tepung dalam periuk.
4. Kemudian, panaskan semula gravy atas api.
5. Setelah selesai, tuangkan gravy atas ayam tadi.
 
 Ini lah dia...

 Yang besar & ada keropok tu en combat punye. Tekak Jawa lah katakan...

Selamat Mencuba!

5 comments:

Ads