Ads

Thursday, October 28, 2010

Syahmi @ 1year 3 months

23 Oct 2010 yang lepas, genap Syahmi 1 tahun 3 bulan. Sibuk sgt ngn iphone sampai terlupa nak update syahmi punye development.

Aku perasan Syahmi da nmpak bujang since aku bawak dia pg City Square Jumaat lepas... He's so behave that time! Bole bawak diri sendiri. Tak takut ngn orang & so friendly with others.

Let me list down Syahmi's abilities for the time being:-
1. Pandai cakap 'nak' bila inginkan sesuatu.
2. Geleng kepala kalo taknak
3. Say 'fish' kalo nampak ikan dlm aquarium, kt kuali or kt pasar
4. Naik basikal dia and say 'vvrrooommm'...
5. Pandai cakap 'aiyoo...' kalo dia nampak sesuatu tak kena (Siap ngn jari sekali)
6. Kalo kita tak bg dia buat sesuatu benda, dia ckap 'No.. no... no..'.
7. Pandai cakap 'Allah'. Impressred!
8. Dia tak kisah ngn orang sekarang. Kalo dulu Tok Mak dia nak dukung pon dia da meraung.
9. Da banyak sangat gigi. 4 batang atas, 4 batang bawah. 2 taring kiri kanan. 4 geraham kiri kanan atas bawah. Banyak kan....?
10. Cakap 'acehhh' or 'enyuu' (TQ) kalo orang bg dia sesuatu...
11. Mengoceh kat handphone... Ntah ngn siapa dia cakap ntah
12. Cium pipi kalo orang suh dia sayang..

Ni pulak list untuk perkara2 yang Syahmi suka..
1. Suka sangat makan buah; betik, honeydew, melon.. Yang masam tu aku lm introduce lagi
2. Main hide & seek. Dia ketawa melekek2 kalo dia jumpa aku yg tgh menyorok
3. Dia mengaji sekali kalo pasang Astro Oasis. Letak tangan kt telinga kalo dengar azan
4. Suka baca buku... Lagi2 kalo aku yang bacakan..
5. Suka tarik laci dapur & bawak kuar sudip, sudu, senduk... segala yang ada dalam laci tu

Tapi so far, aku tak pernah dengar lagi dia panggil aku UMMI. Hai... bila laaa...
'Ayah' dia da pandai sebut. Tapi aku tunggu dengan sabar...

Enjoy the picass... I really miss these days...











3 comments:

  1. perkataan budak yg baru nak belajar cakap sllunya mula dgn huruf A...ayah,abah..kalau ibu,ummi,mak ke memang susah dye nak pggil.klau mama atau papa senang...macam mamam pon senang...klau No pon senang berbanding yes...bunyi2an n 1 sebutan pun sng untuk dorg sebut..hehe..nie pon tau masa dulu keje kat taska...ader lah belajar skt2 pasal baby after pantang sampai umur 6 thn...t dorg nak stat pandai ckp lagi ssh nak paham,sebab dorg ckp ujung2 jer..kena teka sndrilah..

    ReplyDelete
  2. @liyana - yup2.. perkataan 1 suku kata mmg senang diaorang cakap. Syahmi da lepas stage tu. Dia da bole ckp 2 suku kata..
    Tp kdg2 kuar jgk bahasa german dia tu. Kiteorang pon tak paham

    ReplyDelete
  3. Fain: syahmi dh makin besor ye....

    ReplyDelete

Ads