Ads

Wednesday, September 29, 2010

Syawal 1431H, Part 2

Pada pagi raya pertama tu jugak kiterog bertolak ke Muar... Adik beradik belah en. combat tak lah ramai sangat... Cuma 4 orang jer. 2 dah berkahwin, 2 masih lagi bujang...

Kat Parit Kassan ni, 1 Syawal lagi diaorg da start marhaban. Dari satu rumah ke satu rumah. Marhaban banyak group plak tu, Dewasa lelaki, Ibu2, Budak2 lelaki & Budak2 perempuan. Satu rumah di peruntukkan 10 minit je untuk marhaban & jamuan ringan...

Beraya kat sini, aku tak kemana2 sangat pon. Hanya menunggu saudara mara en combat datang beraya. Walaupon dekat 2 tahun berkahwin, tapi aku masih lagi dalam proses mengenal saudara mara dia... Yang tinggal kat kampung ni jugak, aku ingat laa.. Kalo yang setahun sekali baru jumpa, kadang2 aku lupa...

Malam 2 Syawal pulak, kakak ipar aku ajak beraya ke umah makcik2 dia. Kat kawasan kampung yang sama... Satu malam kiteorg beraya 3 umah sekaligus... Kebanyakkan nya speaking jawa. Aku...?? Ternganga jer... Yang mana aku paham, bole la tangkap. Perkataan jawa yang aku tak paham, senyum kambing jer... Da sampai dalam kereta, baru aku tnya en combat "cerita apa tadi.."? Hahaha....

So, anak aku Syahmi, akan ku terapkan sedikit sebanyak bahasa jawa... Walaupon aku ada darah2 jawa, tapi aku tak dapat nak menguasai bahasa tu. Rugi kan...? Ini ada lagu untuk Syahmi ciptaan Tok Mak Chom. Lagu Raya versi Jawa.
Siji, Loro, Telur, Papat,
Iman arep ketupat,
Limo, Nanam, Pitu, Wolu,
Iman arep baulu.....

Okey, dah nyanyi2... Jom tengok gambar..

Keluarga Cik Pah

Keluarga Abg Torr

Time mak aku datang Pt Kassan, jumpe besan dia..

Biras aku bersama Paman Resat


Kat umah Cik Lilik

Kat Umah Wak Ude

Syahmi & his Cousin (Nurin Izzati & Nuris Aleesya)

Kuss semangat kuih raya mak mertua aku... Berbalang2....

View front of the house
Kiteroang tengah bertenet with little Syahmi... Nampak tak?


2 comments:

  1. @fizanur - mmg best fiza, raya kt kampung tak mcm raya kat bandar. Lain suasananya...

    ReplyDelete

Ads