Ads

Monday, November 15, 2010

Syahmi @ KMC

Kali ini aku nak cerita tentang pengalaman aku duduk kat wad. Dari kecil sampai besar, aku & en. combat memang tak pernah di masukkan ke hospital. Aku dok wad dulu pon cuma sebab bersalin. Itu jer. Tapi Syahmi telah aku admit kan ke hospital atas sebab demam nya yang fully recover.

Setelah 3 bulan demam nya asyik on & off jer... Aku pon da naik risau. Tiap2 bulan kitaorang ambil cuti sebab nak menjaga Syahmi yang demam. Aku prefer jaga sendiri Syahmi time dia demam. Malas nak menyusahkan pengasuh dia tu. Agak2 demamnya da surut sikit, baru aku kerja.

Then, setelah hari Ahad pg klinik, hari isnin pon pg klinik, so hari selasa aku pon anto lah Syahmi ke umah pengasuh dia macam biasa. Time dia demam kali ni aku tak cuti pon sebab aritu baru je gilir2 ngn en.combat untuk jaga Syahmi. Tapi bukan Syahmi yang demam, pengasuh dia & anak2 dia yang demam. Tu yang aku tak dapat nak ambil cuti untuk jaga Syahmi. Lagipon hari isnin & selasa tu aku punya dateline kerja. Mana bole cuti2 sangat.

Tapi lepas je aku siapkan kerja aku tu, baru aku perasan sms yang masuk. Pengasuh Syahmi bgtau yang Syahmi muntah2 & poo-poo. Aku terus telefon en. combat. Aku decide nak anto Syahmi ke Regency Hospital. Bila sampai sana, Pediatrician takde kat hospital tu. Mungkin sebab hospital tu baru di bina. So, bnyk lg kekurangan.

 Source: Google Image

 Syahmi warded at 305D

Then, aku terus pecut ke Kempas Medical Centre. Paed hospital tu da balik. Tapi Syahmi masuk ke bahagian Emergency dulu. Jumpe lah ngn Dr. Syahidah Hani. Aku memang da biasa ngn Dr. ni sebab dulu dia keje ngn panel klinik company aku... Tak lama kemudian, Paed dia pon sampai. Masuk bilik rawatan dan Dr. diagnose masalah Syahmi setelah mendengar cerita dari aku & en. combat. Then, aku di minta keluar kejap. Dari luar aku dengar tangisan Syahmi menangis sekuat2 nya... Aku da tak kisah ape Dr. nak buat ngn Syahmi. Yang penting aku nak Syahmi sihat sepenuhnya. Lepas 10 minit, aku tengok, tangan Syahmi da berbandage...
So, duduk laa aku selama 3 hari di hospital. Tapi hari ke-2, aku da mintak AOR (At own risk) maksudnya keluar dari hospital dengan risiko tanggung sendiri. Aku tengok Syahmi da pulih & aku pon da tak larat nak dok & tido hospital lagi. Sakit badan woo... Aku tido kt umah mak aku jer, kat Taman Kempas. Dalam 5km dari hospital. The next day, aku datang lagi hospital untuk bagi Syahmi last drip antibiotik. Petang Khamis baru officially discharged.

So far, alhamdulillah. Syahmi dah sihat. Walaupon berat badannya susut, tapi sekarang aku tengok selera makannya bertambah. Mungkin nak bina daging lagi kot. Anyway, thanks to all yang datang melawat Syahmi. Dari hari 1st dia di hospital, tak henti2 orang datang tengok dia.. Thanks to Pediatrician Dr. Khu Yi Soon and nurse2 kat KMC yang bagi service baik.

Ni gambar2 yang sempat aku capture.

 1st Day. Time ni demam dia Off. Sebab baru masuk ubat bontot!

 Main2 kat play area. Sementara tunggu Paed datang.

 Pakai topeng oksigen + ubat.

 2nd day. Da boring & penat dok spital

 3rd day. Datang for last drip.

 Mata kuyu jerr sebab ubat da masuk badan.
Lastly, Syahmi's bill at KMC for 3 days is about RM2.7k. Fuhh, nasib baik company yang bayar. Kalo tak, kopak jugak. So, parents out there yang mana company you all takde offer untuk medical benefit. Aku suggest korang insurance kan anak2. Insurans penting time2 mcmni lah... Renung2kan & fikir2...

1 comment:

Ads