Ads

Monday, November 12, 2012

JB - KK Day 3 (4/11/12)

Masih bersambung dengan entry pg Sabah bhaaa... sape penat baca silat tutup, k? Haha, jahat aku..

Setelah ngorok habis-habisan semalam akibat pg Kundasang-Ranau, pg tu kiteorang terliat sikit nak bangun awal. betol-betol penat letih beb.. Memang turun berat badan aku pg KK ni. Serious weii, aku siap timbang guna weight scale kt bilik hotel..

Pagi tu, pg breakfast kt Deco Cafe (nom, nom, nom) cik uda n cik nuar mesti awal turun breakfast dari kiteorang... Breakfast is a must for us. Makanan kt sini 5 stars. Sodap, sodap... tak bole skip. Syahmi pon dah tahu, pagi2 celik mata ajak turun breakfast ckp nak minum fresh orange (bukan main tekak mat salleh mamat ni).
cik uda badan cipuding tapi melantak makan sikit punya banyak!!!
Selesai breakfast, kiteorang menuju ke Jesselton Point di mana tempat untuk memulakan island hopping. Gerak dari hotel dalam pukul 9, lebih kurang 10 minit kemudian sampai. tak jauh tempat ni dari hotel. jalan kaki pon bole.... cuma masak laa kalo nak jalan dgn bebudak ni kan....

ini antara notis awam pada island hoppers... nak lebih detail, kat kaunter akan explain...
since kiteorang pon macam dah mcm lambat jer.. kiteorang decide pergi 2 pulau jer instead of 5 pulau yang ada... bayaran untuk 2 pulau ni rm35 + sewa goggle untuk snorkling rm15. so, rm50 ringgit sorang. pastu dia bagi tikar free...
maka, berhula-hoop lah cik uda, cik nuar dan en combat di pulau2 iteww....

 Pulau pertama, kiteorang ke Pulau Sapi... Masya-Allah, cantik sangat tempat tu...
 Betul, tak tipu... tengok gambar atas... Sangat lah kebiruan.. Macam kt Maldives jer...
 Entrance ke Pulau Sapi. Makan masa 15 minit jer dari Jesselton Point tadi
 Alahai adik yang tak reti senyum ni... Anak aku safiyyah tergaring sikit kaler dia sebab cik uda tak sapukan sub-block kat dia... cian adik... tapi dia sporting jerr... ajak main air tak nangis pon... syahmi n en combat dah jauh ke belakang sana. en combat ajak syahmi snorkeling... tengok fish katanya... asyik tengok fish kt pasar dgn dlm aquarium jer... ini real habitat punya...
Permandangan di Pulau Sapii
 Chantekk kan..?
 Safiyyah yang cool... dengan cik uda yang tak endurance. cik uda tahap kanak2 jer. mandi kt pesisir pantai..
 aku n en combat tak turn memulakan aktiviti snorkeling. aku memang tak reti nak berenang. so, memang paut je lah pada en combat tu. abis kaki dia luka kena karang. nasib lah en combat yer dapat bini malas  tak reti berenang...
cik nuar n cik uda take turn jaga anak-anak aku. mak n pak dia pergi berjimba-jimba..

then, dalam pukul 12.30 noon, janji dgn abg bot tu nak ke Pulau kedua pulak iaitu pulau manukan. then, dia datang pukul 1 pulak... dah kiteorang dok menunggu kt pondok 1/2 jam. Pulau manukan ni lebih besar sikit dari pulau sapi.
 cik uda ke hulu ke hilir dengan tikar nya itu. demi sayangkan anak-anak sedaranya...

 en combat yg mcm FBI Hotfm ni... asyik dia je jadi photographer... dia pon nak enterpreme jugak...

kiteorang tak lama kt pulau manukan ni. sempat lah lunch kat sini mengalas perut... masakan yang sedap cuma mahal. ikan kari dengan kangkung 4 set, sandwich 3, burger 2 n buah rm50... biasa laa... makanan di pulau a bit mahal lah. mebbe sbb transportation cost...

dalam pukul 2 kiteorang gerak balik ke darat. dalam 1 jam je kt pulau ni. aku xde buat xtvt ape pon selain makan. sebab jaga anak-anak aku yang tido kepenatan... en combat cakap, coral kt pulau sapi lagi cantik dari pulau manukan... iye kan ajer lah....
 sementara tunggu boat datang, aku bagi ikan-ikan makan roti... bukan main banyak ikan lagi kt sini. nampak tak tu....
 then, yayy! selesai sudah xtvt ber hopping-hopping...

 bergambar di jesselton point. td time pg tak sempat beb... baju masih basah lencun.. tak tukar pon. terus balik hotel...
 nak tepek jugak kereta sewa kiteorang kt KK. sewa saga FLX.
Contact: 016-8811799 (Junaidi)
Sewa 3 hari RM350

Malam, saat yang dinantikan... kiteorang pergi makan seafood kt Gayang... itupon ada pertolongan cik anas bawak kiteorang n tunjukkan tempat. memang superb & sedap masakan dia... tempat pon bersih...
kiteorang order 5 lauk. yang paling aku suka ialah siakap steam nyonya & lagi satu mestilah baby kailan masak belacan....
i not really a seafood lover. especially makan udang. tp makan lah jugak sikit2. thanks to cik uda yang tolong kopekkan udang punya kulit. aku sanggup tak makan dari kopek. abis gatal tekak aku nanti...
tapi makan kat sini memang terbaekkk...
sume makan dah tak hengat dahh.... cik nua yang rilek jer. aku rasa dia n en combat dah overdose udang...
total makan rm220. aku memang tak bole agak makan berapa ringgit sebab aku memang jarang makan seafood beria-ia. tapi cik nuar cakap kat sini makan murah giler...

 selesai makan, cik anas bawak kiteorang kt observation area.. bole tgh view KK di waktu malam... gambar di atas adalah blurrr disebabkan tangan cik anas yang tak bedung...
kenang-kenangan. cik anas n the guys. terima kasih banyak anas. jasamu di kenang...

ni gambar 3 beranak. .. si safiyyah kalo cakap anak nuar pon orang percaya....

then, kiteorang bergerak ke pasar malam di pasar filipin...

No comments:

Post a Comment

Ads